Lektionsplanering

Arbetet beräknas ta 11 lektioner. En del bör läggas tillsammans under en dag.


Lektion
Vad ska göras?
 
1
 
Vad är miljö?
Hur påverkar våra handlingar naturen och den vår miljö vi lever i?
Vad är skillnaden mellan lokala och globala problem?
Diskussion och tankekarta på Activeboarden.
 
 
2-3
 
Vad är avfall? Hur kan avfallet delas upp? Vad händer med avfallet?
Inledande diskussion, sedan uppdelning i mindre grupper(genom lottning).
Grupper: farligt avfall, elavfall, glas, papper, metall, plast, matavfall, grovsopor
Grupperna ska besvara:
1.      Vad ingår i avfallet, ge olika exempel.
Kan man dela upp avfallet i flera grupper?
2.      Vad händer med avfallet när det lämnats in?
 
Redovisning ska ske lektion 6 med PowerPoint, väggplanscher eller kanske på en gemensam blogg.
 
 
4
 
Besök på återvinningscentralen, där vi får guidad tur av skolinformatörer från SYSAV.
 
 
5
 
Uppföljning och utvärdering av studiebesöket samt slutarbetet på grupparbetet
Frågor och listning av nya/svåra ord
 
 
6
 
 
Redovisning av avfallsgrupperna
 
7-8
 
Hur återvinner man papper? Tillverkning av papper av dagstidningar.
 
 
9-11
 
Var ska vi lägga soptippen? (från MiljöPerspektiv NaturligtVis!)
Eleverna ska ta ställning till två alternativ var en sopdeponi ska placeras.
De blir uppdelade i olika intressegrupper som ska förbereda argument inför en avslutande debatt, men fastställd dagordning. En liten ordlista delas ut.
Intressegrupper:
1.      Berghults avfallshanteringsverk
2.      Fiskare
3.      Miljö-och hälsoskyddsnämnden
4.      Aktionsgruppen ”Stoppa tippen”
5.      Ornitologer
6.      Debattledare
 
Programmet för fm:
8.40    Grupperna samlas
Varje gruppledare läser upp eller går genom bakgrunden
Man går genom de olika alternativen och kommer sedan gemensamt fram till argument för eller emot de två alternativen.
9.30    Rast
9.50    Fortsatt arbete i grupperna. Man utser någon i varje grupp/klass som ska företräda gruppen. De andra ska vara beredda att hjälpa till i bakgrunden.
10.45  Avslutning med debatt enligt speciell dagordning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar