Lektion
|
Vad ska göras?
|
1
|
Vad är
miljö?
Hur påverkar våra handlingar naturen och den vår miljö vi lever i? Vad är skillnaden mellan lokala och globala problem?
Diskussion
och tankekarta på Activeboarden.
|
2-3
|
Vad är
avfall? Hur kan avfallet delas upp? Vad händer med avfallet?
Inledande
diskussion, sedan uppdelning i mindre grupper(genom lottning).
Grupper:
farligt avfall, elavfall, glas, papper, metall, plast, matavfall, grovsopor
Grupperna
ska besvara:
1. Vad ingår i avfallet, ge olika exempel.
Kan man dela upp avfallet i flera grupper?
2. Vad händer med avfallet när det lämnats in?
Redovisning
ska ske lektion 6 med PowerPoint, väggplanscher eller kanske på en gemensam
blogg.
|
4
|
Besök på
återvinningscentralen, där vi får guidad tur av skolinformatörer från SYSAV.
|
5
|
Uppföljning
och utvärdering av studiebesöket samt slutarbetet på grupparbetet
Frågor och listning av nya/svåra ord |
6
|
Redovisning
av avfallsgrupperna
|
7-8
|
Hur
återvinner man papper? Tillverkning av papper av dagstidningar.
|
9-11
|
Var ska vi
lägga soptippen? (från MiljöPerspektiv
NaturligtVis!)
Eleverna ska ta ställning till två alternativ var en sopdeponi ska placeras. De blir uppdelade i olika intressegrupper som ska förbereda argument inför en avslutande debatt, men fastställd dagordning. En liten ordlista delas ut.
Intressegrupper:
1. Berghults avfallshanteringsverk
2. Fiskare
3. Miljö-och hälsoskyddsnämnden
4. Aktionsgruppen ”Stoppa tippen”
5. Ornitologer
6. Debattledare
Programmet för fm:
8.40 Grupperna
samlas
Varje gruppledare läser upp eller går genom bakgrunden Man går genom de olika alternativen och kommer sedan gemensamt fram till argument för eller emot de två alternativen.
9.30 Rast
9.50 Fortsatt
arbete i grupperna. Man utser någon i varje grupp/klass som ska företräda
gruppen. De andra ska vara beredda att hjälpa till i bakgrunden.
10.45 Avslutning
med debatt enligt speciell dagordning
|
Lektionsplanering
Arbetet beräknas ta 11 lektioner. En del bör läggas tillsammans under en dag.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar