LPP



Lokal planering Projektarbete Återvinning

Syfte:

·     identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion

·     identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar

·     värdera konsekvenser av olika teknikval för individ, samhälle och miljö

·     analysera drivkrafter bakom teknikutveckling och hur tekniken har förändrats över tid

Övergripande mål:

·     kan göra och uttrycka medvetna etiska ställningstaganden grundade på kunskaper om mänskliga rättigheter och grundläggande demokratiska värderingar samt personliga erfarenheter

·     kan leva sig in i och förstå andra människors situation och utvecklar en vilja att handla också med deras bästa för ögonen

·     visar respekt för och omsorg om såväl närmiljön som miljön i ett vidare perspektiv

·     kan använda sig av ett kritiskt tänkande och självständigt formulera ståndpunkter grundade på kunskaper och etiska överväganden

·     har fått kunskaper om förutsättningarna för en god miljö och en hållbar utveckling,

·     har fått kunskaper om och förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan, miljön och samhället

Centralt innehåll: 

·       Hur komponenter och delsystem samverkar i ett större system, till exempel vid produktion och distribution av elektricitet.

·       Återvinning och återanvändning av material i olika tillverkningsprocesser. Hur tekniska lösningar kan bidra till hållbar utveckling.

·       Konsekvenser av teknikval utifrån ekologiska, ekonomiska, etiska och sociala aspekter

·       Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.

Konkretiserade mål: 

·     Veta hur återvinningscentralen är uppbyggd och vad som händer med avfallet som hamnar där

·     Kunna redogöra för hur sopor kan vara ett miljöproblem

·     Kunna beskriva hur avfallet kan bli energi

·     Kunna ta ställning till alternativ var en sopdeponi ska anläggas i en debatt

·     Känna till och kunna använda begreppen återvinning, återanvändning, källsortering, deponi, schaktmassa, slagg, fjärrvärme, restprodukter, lakvatten
 
Arbetssätt och planering:
·    Genomgångar, diskussioner, grupparbete, studiebesök, tillverkning, debatt




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar