Syfte:
·
identifiera
och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion
·
identifiera
problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar
·
värdera
konsekvenser av olika teknikval för individ, samhälle och miljö
·
analysera
drivkrafter bakom teknikutveckling och hur tekniken har förändrats över tid
Övergripande
mål:
·
kan
göra och uttrycka medvetna etiska ställningstaganden grundade på kunskaper om
mänskliga rättigheter och grundläggande demokratiska värderingar samt
personliga erfarenheter
·
kan
leva sig in i och förstå andra människors situation och utvecklar en vilja att
handla också med deras bästa för ögonen
·
visar
respekt för och omsorg om såväl närmiljön som miljön i ett vidare perspektiv
·
kan
använda sig av ett kritiskt tänkande och självständigt formulera ståndpunkter
grundade på kunskaper och etiska överväganden
·
har fått kunskaper om förutsättningarna för en god miljö och en
hållbar utveckling,
·
har fått kunskaper om och förståelse för den egna livsstilens
betydelse för hälsan, miljön och samhället
Centralt innehåll:
·
Hur komponenter och delsystem samverkar i ett större system, till
exempel vid produktion och distribution av elektricitet.
·
Återvinning
och återanvändning av material i olika tillverkningsprocesser. Hur tekniska
lösningar kan bidra till hållbar utveckling.
·
Konsekvenser
av teknikval utifrån ekologiska, ekonomiska, etiska och sociala aspekter
·
Ord
och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.
Konkretiserade
mål:
· Veta hur
återvinningscentralen är uppbyggd och vad som händer med avfallet som hamnar
där
· Kunna
redogöra för hur sopor kan vara ett miljöproblem
· Kunna
beskriva hur avfallet kan bli energi
· Kunna ta ställning till
alternativ var en sopdeponi ska anläggas i en debatt
· Känna till
och kunna använda begreppen återvinning, återanvändning,
källsortering, deponi, schaktmassa, slagg, fjärrvärme, restprodukter, lakvatten
Arbetssätt och planering:
·
Genomgångar,
diskussioner, grupparbete, studiebesök, tillverkning, debatt
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar